safunkardet-small

Så funkar hövding

Hövding är världens första airbag för cyklister och är resultatet av ett intensivt forskningsarbete som har pågått sedan 2005. Genom avancerade sensorer känner Hövding av cyklistens rörelsemönster och reagerar så fort olyckan är framme. Den unika airbagen blåser då upp till en huva som fixerar din nacke och ger dig världens bästa stötupptagning.

image-02-left-small

Airbagsystem

Airbagen är utformad som en huva och tillverkad i slitstarkt nylon som tål att skrapas mot asfalt. Hövding skyddar mycket stora delar av huvudet, men lämnar samtidigt synfältet fritt.

Området som den uppblåsta airbagen täcker är betydligt större än på traditionella cykelhjälmar och anpassat efter befintlig olycksstatistik. Skyddet är som bäst där det behövs mest. Airbagen skapar en mycket mjuk och skonsam stötupptagningsförmåga. Trycket hålls konstant i flera sekunder och klarar därför flera slag mot huvudet under samma olycka. Därefter börjar airbagen långsamt tömmas på gas.

Gasgeneratorn som fyller airbagen med gas är placerad i en behållare i kragen på cyklistens rygg. Gasgeneratorn i Hövding är en s.k. kallgasgenerator med heliumgas.

ScratchFront

Sensorer och algoritm

Så kan Hövding skilja på normal cykling och olyckor:

Tusentals cykelolyckor har iscensatts med både stuntutövare och krockdockor för att samla in cyklisters rörelsemönster vid en olycka. Parallellt med detta har lika stor mängd rörelser vid normal cykling samlats in med hjälp av testcyklister som använt Hövding i sin vardag.

Med normal cykling menas, utöver själva cyklingen, alla typer av situationer och rörelser som normalt sker i samband med cykling, t.ex. att plocka upp nycklar från marken mm.

Vid den högst sällsynta olyckssituation där ingen mätbar rörelse uppstår i cyklisten, t.ex. om ett föremål faller uppifrån rakt ner på cyklistens huvud, så kommer Hövding ej att reagera.

7268 onoff-new

On/Off

Du tar på dig Hövding genom att placera den runt halsen och dra upp dragkedjan under hakan. För att kragen ska fungera korrekt ska dragkedjan vara helt stängd.

Dragkedjans kläpp är försedd med en on/off-knapp som slår på Hövding när du knäpper fast den på kragens högra sida. På motsvarande vis slås Hövding av när du knäpper upp on/off-knappen.

Framtill på kragen finns en plastdetalj med lysdioder som visar batterinivån och att Hövding är påslagen.

On respektive off indikeras även med ljudsignaler.

laddning1
laddning2
laddning3

Laddning

Batteriet laddas enkelt via dator med hjälp av medföljande usb, när ljus samt ljud signalerar att batterinivån är låg (efter ca 18 timmars cykling)

Det går även att ladda Hövding via vägguttaget med hjälp av en vanlig mobiltelefonladdare med micro-usb.

komplett

Krage och skal

Kragen är sydd i vattentätt funktionstyg som ger bästa tänkbara skydd av det inbyggda airbagsystemet. Själva kragen går inte att tvätta, men skyddas mot slitage, svett och smuts av det omslutande skalet i tyg. Fläckar på kragen kan dock försiktigt gnuggas bort med en fuktig trasa.

Kragen är ergonomiskt utformat med jämn viktfördelning över axlarna. Den är något tyngre bak än fram för att vikten skall vila mot ryggen när du sitter på cykeln.

Det omslutande skalets främsta funktion är att ge dig möjlighet att förändra Hövdings utseende. Skalet är lätt att ta av och tvätta eller byta mot ett annat som matchar din outfit.

Olika skal kan du köpa i vår webbutik.

olycka

Efter en olycka

Om din Hövding har löst ut vill vi gärna att du kontaktar oss.

Inuti kragen finns en så kallad svart låda som sparar tio sekunders data från cyklistens rörelsemönster i samband med en olycka. I vissa fall kan data från en olycka vara både intressant och värdefull för oss i vårt fortsatta utvecklingsarbete.

De flesta försäkringsbolag täcker kostnaden (minus självrisk) för en ny Hövding efter en olycka via din hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag för att se hur de hanterar ditt fall.

ce-new

CE

Hövding är CE-märkt efter att ha genomgått en omfattande process för godkännande av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut). CE-märkning är ett krav för att en cykelhjälm ska få säljas inom Europa och intygar att hjälmen uppfyller de krav som ställs i EU-direktivet för personlig skyddsutrustning.

Gemensamt för alla typer av hjälmar är att de ska tillhandahålla ett skydd för huvudet i form av stötdämpning och kraftfördelning vid olyckor. Fullgott skydd vid olyckstillfället och funktion vid normal användning är grundförutsättningar för CE-märkning. Hjälmen måste i övrigt vara konstruerad så att inga onödiga risker uppstår, d.v.s. det får inte finnas vassa kanter etc som kan orsaka skada på användaren. Miljötålighet för hjälmar handlar om att de ska stå emot väta, fungera i kyla och värme samt efter påverkan av solens ultravioletta ljus.

EC Declaration of Conformity – PPE (pdf)
EC Declaration of Conformity – EMC (pdf)